Een opleidingsplan is een hulpmiddel om het traject van een stagiair of leerling structuur te kunnen geven.
Voorproeven
Ben je benieuwd?
Ben je benieuwd wat je al weet over deze module? We hebben een aantal vragen voor je, een soort quick-scan dus. De begrippen zijn een voorproefje van wat je kunt verwachten in deze module. Het smaakt vast naar meer…!
Vraag 1
Inderdaad. Een opleidingsplan is een hulpmiddel om een leertraject vast te leggen en inzichtelijk te maken. Door dit te doen, geef je structuur aan iemands opleiding. Het maken van zo'n plan is de taak van de praktijkopleider. Een plan is een hulpmiddel, geen doel op zich!
Helaas, je hebt niet het juiste antwoord gekozen. Het zit zo: Een opleidingsplan is een hulpmiddel om een leertraject vast te leggen en inzichtelijk te maken. Door dit te doen, geef je structuur aan iemands opleiding. Het maken van zo'n plan is de taak van de praktijkopleider. Een plan is een hulpmiddel, geen doel op zich!
Vraag 2
Een praktijkopleider wil iemand leren om een counterpresentatie te maken. Voordat hij aan zijn uitleg begint, stelt hij de stagiair deze vragen:
- Wat weet je al van het maken van counterpresentaties?
- Heb je ervaring met het maken van counterpresentaties?
Welk begrip past het beste bij deze situatie?
Juist! De beginsituatie dat is het niveau dat iemand al beheerst, voorafgaand aan het aanleren van een handeling. Het is belangrijk dat de praktijkopleider rekening houdt met het niveau van de stagiair of leerling. Wie opgedragen wordt om iets te leren dat hij al lang kan, zal niet erg gemotiveerd zijn...!
Helaas! Je hebt niet het juiste antwoord gekozen. Het zit zo:
De beginsituatie dat is het niveau dat iemand al beheerst, voorafgaand aan het aanleren van een handeling. Het is belangrijk dat de praktijkopleider rekening houdt met het niveau van de stagiair of leerling. Het door jou gekozen antwoord 'taakanalyse' is iets heel anders: een analyse van werkzaamheden met de bedoeling te bepalen welke vaardigheden nodig zijn om de taak te kunnen uitvoeren.
Vraag 3
Een praktijkopleider wil zijn stagiair leren om een koelvitrine schoon te maken. Welke aanpak levert zijn stagiair het grootste leerrendement op?
Juist! Leren uit eigen ervaring en vervolgens in gesprek gaan over die ervaring, levert een hoog leerrendement op. Het maakt daarbij niet uit of de taak heel goed ging, of juist niet zo goed. Denk maar aan het strikken van je veters. Je leert dit vooral door het zelf te doen!
Helaas! Je hebt niet het juiste antwoord gekozen. Het zit zo:
We leren en onthouden slechts zo'n 5% van wat we horen; we leren en onthouden zo'n 20 tot 30% van een demonstratie (voordoen) zoals het bekijken van een instructievideo. In dit geval zul je het meeste leren en onthouden van een échte praktijkoefening, met tussentijds de gelegenheid om over je ervaringen te praten. Zet 'm op!