menu

Oriënteren

Ik ken mijn vak. Is genoeg, toch?

Meestal vormen praktijkopdrachten de basis van het opleidingsprogramma. Om te beoordelen of zo’n praktijkopdracht goed is uitgevoerd, zal er een beoordeling plaats moeten vinden door de praktijkopleider. Moet een leerling of stagiair een praktijktoets op jouw locatie doen? Ook dan kun jij worden gevraagd om te beoordelen. Bij het beoordelen is vakkennis onmisbaar. Maar… dat is lang niet het enige. Ontdek hier meer over in deze module.  

Leermodule

Instructie
een ander woord voor ‘leren’
Hier leer je alles over: 
  • Het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van het opleidingsplan
  • Het voorbereiden, geven en evalueren van een instructie
  • Mogelijke gebeurtenissen tijdens het traject, zoals weerstand
  • Het belang van een goede afronding van de stage of bpv
Kun jij iemand leren op welke manier hij zijn veters in een paar nieuwe schoenen moet rijgen? Probeer het maar eens. Gedoe met links, rechts, overheen en onderdoor. En oh ja: het moet ook nog eens een keurig resultaat opleveren. Best pittig! Als je iemand een bepaalde handeling wilt aanleren, moet je even een stapje terug doen. Wat is precies het doel? Waarom is de handeling zo belangrijk? Wat schiet hij er mee op? Doe daarna de handeling stap voor stap voor. Geef tussentijds de gelegenheid om vragen te stellen of delen van de handeling zelf uit te voeren. Uitleg klaar en heeft de ander zelf geoefend? Check dan het resultaat en vraag de ander wat hij ervan vindt. Kan het nog beter? Hoogstwaarschijnlijk is de ander benieuwd naar wat jij van het resultaat vindt. Waar kijk je dan naar? Wanneer is het goed? Alle gaatjes doorgehaald, de veters allemaal even lang? Leg je de nadruk op wat goed is gegaan of op wat beter kan?