Een praktijkopleider stelt een opleidingsplan op. Hij besluit om een aantal stagedagen voorlopig blanco te laten.
Wat vind jij?
Een praktijkopleider stelt een opleidingsplan op. Hij besluit om een aantal stagedagen voorlopig blanco te laten.
Wat vind jij?
Ervaren praktijkopleiders zijn het ongetwijfeld met je eens! Houd er bij de planning van een stage rekening mee dat de stagiair vrijwel altijd te maken heeft met onverwachte situaties. Verzuim (door bijvoorbeeld ziekte) is een belangrijke factor. Heb je de stage te krap gepland, dan loopt het alsnog in het honderd. Verder is het verstandig om ruimte te laten voor oefening en training. Door 'blanco' stagedagen in te plannen, kun je tijdig extra oefening of training aanbieden. Dar wordt iedereen beter van!
Ervaren praktijkopleiders zijn het niet met je eens! Houd er bij de planning van een stage rekening mee dat de stagiair vrijwel altijd te maken heeft met onverwachte situaties. Verzuim (door bijvoorbeeld ziekte) is een belangrijke factor. Heb je de stage te krap gepland, dan loopt het alsnog in het honderd. Verder is het verstandig om ruimte te laten voor oefening en training. Door 'blanco' stagedagen in te plannen, kun je tijdig extra oefening of training aanbieden. Dar wordt iedereen beter van!
Een praktijkopleider wil zijn stagiair instructie geven over de werking van de verschillende betalingsmogelijkheden op de locatie. Voordat hij zijn uitleg begint, maakt hij eerst een een overzicht van de betreffende betalingsmogelijkheden.
Welk begrip past het beste bij deze situatie?
Juist! Dit is een goed voorbeeld van een taakanalyse: Het opdelen van de middels instructie aan te leren vaardigheden in logische stappen. Pas daarna volgt de uitleg in handelingsstappen en worden de kritieke punten benoemd. Aan een goede instructie gaat altijd een taakanalyse vooraf.
Helaas, je hebt niet het juiste antwoord gekozen. Deze situatie is een goed voorbeeld van een taakanalyse: Het opdelen van de middels instructie aan te leren vaardigheden in logische stappen. Pas daarna volgt de uitleg in handelingsstappen en worden de kritieke punten benoemd. Aan een goede instructie gaat altijd een taakanalyse vooraf.
Tijdens een kassadienst oefent een stagiair met de verschillende betalingsmogelijkheden; de praktijkopleider observeert deze oefening. Alhoewel de stagiair de juiste procedures heeft gevolgd en de kassahandelingen op de juiste manier heeft uitgevoerd, is de praktijkopleider toch niet tevreden. De stagiair heeft bij één gast een aantal artikelen overgeslagen.
Welk begrip past het beste bij deze situatie?
Juist! In deze situatie heeft de stagiair een kritiek punt gemist, namelijk dat alle artikelen aangeslagen of gescand moeten worden! Een foutje maken tijdens een oefening is natuurlijk helemaal geen probleem. Maar... als de praktijkopleider na de instructie gaat evalueren, is het verstandig om de stagiair uit te leggen dat dit kritieke punt (onbedoeld) is gemist. En hij zou tips kunnen geven hoe dit in de toekomst beter kan.
Helaas, je hebt niet het juiste antwoord gekozen. In deze situatie zijn de handelingsstappen correct uitgevoerd. Maar... de stagiair heeft beslist een kritiek punt gemist, namelijk dat in alle gevallen wel alle artikelen aangeslagen of gescand moeten worden! Een foutje maken tijdens een oefening is natuurlijk helemaal geen probleem. Maar... als de praktijkopleider na de instructie gaat evalueren, is het verstandig om de stagiair uit te leggen dat dit kritieke punt (onbedoeld) is gemist. En hij zou tips kunnen geven hoe dit in de toekomst beter kan.