Hieronder staat een aantal termen en steekwoorden uit deze module. Welke horen bij elkaar?
Echt wat voor de cateringbeheerder: oefenen
Oefening 1
- Hoe ziet de cateringbeheerder eruitHand
- Vragen over jezelf en de toekomstHand
- Wie doet wat? Hand
- Hoera, ik mag leren!Hand
Goed gedaan!
Helaas. Probeer het nog een keer.
Oefening 2
Iris heeft een planning gemaakt voor het inwerken van een nieuwe collega. In haar plan staan de volgende punten voor de eerste dag:
- Kleding overhandigen
- Rondleiding pand
- Uitleg kassa
- Uitleg schoonmaakmiddelen
Wat moet Iris zeker niet vergeten?
Goed zo! Er zijn natuurlijk een heleboel praktische zaken af te handelen die eerste dag. Maar vergeet niet dat je ook ruimte moet maken voor persoonlijk contact. Deze nieuwe medewerker moet natuurlijk een warm welkom krijgen. Dit kun je doen door eerst een kop koffie te drinken en (nader) kennis te maken, door te vragen welke ervaring de ander al heeft, maar ook door aan het eind van de dag te vragen hoe hij/zij deze dag ervaren heeft.
Helaas! Het zit zo: Er zijn natuurlijk een heleboel praktische zaken af te handelen die eerste dag. Maar vergeet niet dat je ook ruimte moet maken voor persoonlijk contact. Deze nieuwe medewerker moet natuurlijk een warm welkom krijgen. Dit kun je doen door eerst een kop koffie te drinken en (nader) kennis te maken, door te vragen welke ervaring de ander al heeft, maar ook door aan het eind van de dag te vragen hoe hij/zij deze dag ervaren heeft.
Oefening 3
Een beheerder van een grote locatie moet harder werken, dan een beheerder van een kleine locatie.
Fabel!
Onzin natuurlijk. Misschien ziet de werkdag er anders uit, maar beide beheerders werken even hard hoor.
Fabel!
Onzin natuurlijk. Misschien ziet de werkdag er anders uit, maar beide beheerders werken even hard hoor.
Oefening 4
Het functieprofiel voor de cateringbeheerder is bij alle cateraars hetzelfde.
Niet waar
Nee, dat is niet waar. Waarschijnlijk zal de basis voor een groot deel hetzelfde zijn, maar elke cateraar heeft eigen ideeën over wat de cateringbeheerder moet kennen, kunnen en doen. Stel dat je bij de ene cateraar wel zelf sollicitatiegesprekken voert met nieuwe medewerkers en bij een andere cateraar is de regionaal manager daarvoor verantwoordelijk… Dan is het functieprofiel dus ook anders.
Niet waar
Nee, dat is niet waar. Waarschijnlijk zal de basis voor een groot deel hetzelfde zijn, maar elke cateraar heeft eigen ideeën over wat de cateringbeheerder moet kennen, kunnen en doen. Stel dat je bij de ene cateraar wel zelf sollicitatiegesprekken voert met nieuwe medewerkers en bij een andere cateraar is de regionaal manager daarvoor verantwoordelijk… Dan is het functieprofiel dus ook anders.
Oefening 5
Edwin is cateringmedewerker en wil de stap maken naar de functie van cateringbeheerder. Wat is dan NIET handig?
Goed zo! Ja we weten het: deze vraag is een gevalletje ‘open deur’. Maar hé, onze boodschap komt wel weer een keer binnen: pak de regie over je eigen ontwikkeling en doe het nú.
Helaas! Het zit zo: Edwin kán natuurlijk wachten op het functioneringsgesprek om zijn wensen aan te geven. Maar waarom zou je wachten als je nu al in actie kunt komen? Niet handig dus.