menu

Begeleidingsgesprekken: hoe pak je het aan?

Wat begeleiden is? Situaties creëren en voorwaarden scheppen waardoor leer- en ontwikkelingsprocessen bij leerlingen kunnen plaatsvinden, zodat de opleidingsdoelen bereikt kunnen worden. Het uiteindelijke doel is de leerlingen zo te motiveren dat zij de verantwoordelijkheid voor hun eigen leren op zich nemen. Maar hoe doe je dit dan precies? Een belangrijke activiteit binnen het begeleidingsproces is het voeren van begeleidingsgesprekken. Deze gesprekken moet je goed voorbereiden om vervolgens vinger aan de pols te houden.
Rogier is sinds eind 2013 praktijkopleider. Hij heeft inmiddels tientallen nieuwe collega's bekend gemaakt met de catering.
Heb je
EVEN?
± 25 MINUTEN
Informatief

Begeleiding geven is het werk dat een praktijkopleider doet om leerlingen te motiveren en te stimuleren, zodat zij de leerdoelen gemakkelijker zullen realiseren. Iemand ‘zomaar’ een willekeurig doel in het vooruitzicht stellen heeft natuurlijk geen enkele zin. Het is beter om de ander daar bij te betrekken. Mensen zijn mensen, geen computers.

Er is geen vast recept voor een goed begeleidingsproces. Onthoud goed dat een gesprek niet alleen afhankelijk is van de gespreksleider, maar ook van de ander. Een goed gesprek vraagt om tact, handigheid en een open sfeer. Een effectieve begeleider dient een aantal begeleidingsstijlen tot zijn beschikking te hebben, want elke situatie is anders.

L
Luisteren of praten?
Ken je dat? Zo’n begeleider die alleen maar aan het zenden is, terwijl je zelf nauwelijks aan het woord komt? Daar word je niet erg gemotiveerd van, toch? Luisteren is een essentiële vaardigheid bij het begeleiden. Kun jij het?