
Voorproeven Intern overleg
Vraag 1

Waar
of niet waar?
Bij een beoordelingsgesprek kun je even lekker van gedachten wisselen over wat je de komende maanden anders wil doen.
Klopt, dat is niet waar.
Bij een beoordelingsgesprek is er sprake van eenrichtingsverkeer: de leidinggevende vertelt de medewerker hoe hij het functioneren van de ander beoordeelt. Er is in een beoordelingsgesprek dus geen ruimte om even lekker van gedachten te wisselen. Dat is bij een functioneringsgesprek wél het geval.
Helaas, dat is niet waar.
Bij een beoordelingsgesprek is er sprake van eenrichtingsverkeer: de leidinggevende vertelt de medewerker hoe hij het functioneren van de ander beoordeelt. Er is in een beoordelingsgesprek dus geen ruimte om even lekker van gedachten te wisselen. Dat is bij een functioneringsgesprek wél het geval.
Vraag 2

Kwestie
van kiezen
‘Dat staat allemaal in je TVB!’
In welk document kun je dit vinden?
Goed zo! TVB staat voor Taken, Verantwoordelijkheden en Bevoegdheden. Welke bij jouw functie horen, staan beschreven in je functieomschrijving.
Helaas! Het zit zo: TVB staat voor Taken, Verantwoordelijkheden en Bevoegdheden. Welke bij jouw functie horen, staan beschreven in je functieomschrijving.
Vraag 3

Waar
of niet waar?
Werkinstructies zorgen ervoor dat cateringorganisaties efficiënter, veiliger en hygiënischer werken.
Klopt, dat is waar.
Werkinstructies zorgen ervoor dat iedereen op dezelfde manier bepaalde handelingen verricht. Door deze instructies op te volgen worden fouten vermeden en werk je sneller.
Helaas, dat is waar.
Werkinstructies zorgen ervoor dat iedereen op dezelfde manier bepaalde handelingen verricht. Door deze instructies op te volgen worden fouten vermeden en werk je sneller.
Vraag 4

Waar
of niet waar?
Het doel van het geven van feedback is om de ander eens goed de waarheid vertellen.
Klopt, dat is niet waar.
Met feedback probeer je de ander inzicht te geven in zijn/ haar gedrag en wat voor effect dit op jou heeft. Het doel is om te ander te helpen effectiever gedrag te vertonen. Feedback verkondigt geen ‘algemene waarheid’ want het gaat om jouw gevoel en mening.
Helaas, dat is niet waar.
Met feedback probeer je de ander inzicht te geven in zijn/ haar gedrag en wat voor effect dit op jou heeft. Het doel is om te ander te helpen effectiever gedrag te vertonen. Feedback verkondigt geen ‘algemene waarheid’ want het gaat om jouw gevoel en mening.
Vraag 5

Feit
of fabel?
De leidinggevende moet altijd de voorzitter zijn tijdens het werkoverleg.
Klopt, dat is een fabel.
Er is geen wet die voorschrijft dat een leidinggevende automatisch de voorzitter is. In de praktijk zie je het wel vaak gebeuren, maar niets houdt je tegen om de rollen eens om te gooien. Het zorgt in ieder geval voor een frisse wind en meer betrokkenheid van het hele team.
Helaas, dat is een fabel.
Er is geen wet die voorschrijft dat een leidinggevende automatisch de voorzitter is. In de praktijk zie je het wel vaak gebeuren, maar niets houdt je tegen om de rollen eens om te gooien. Het zorgt in ieder geval voor een frisse wind en meer betrokkenheid van het hele team.
Vraag 6

Feit
of fabel?
Je communiceert altijd!
Klopt, dat is een feit.
Je kunt niet ‘niet communiceren’. Communicatie is een proces dat altijd plaatsvindt, bewust of onbewust, effectief of minder effectief. In deze module krijg je praktische tips voor een professionele manier van communiceren.
Helaas, dat is een feit.
Je kunt niet ‘niet communiceren’. Communicatie is een proces dat altijd plaatsvindt, bewust of onbewust, effectief of minder effectief. In deze module krijg je praktische tips voor een professionele manier van communiceren.