menu

Oriënteren

Ik ken mijn vak. Is genoeg, toch?

Leerlingen en stagiaires leren het vak in de praktijk. De praktijkopdrachten vormen de basis het opleidingsprogramma. Om te beoordelen of zo’n praktijkopdracht goed is uitgevoerd, zal er een beoordeling plaats moeten vinden. Meestal is de praktijkopleider degene die zo’n beoordeling doet. Moet een leerling of stagiair een praktijktoets op jouw locatie doen? Het is goed mogelijk dat jou wordt gevraagd om te beoordelen. Bij het beoordelen is vakkennis onmisbaar, dat is zeker waar. Maar… dat is lang niet het enige. Ontdek hier meer over in deze module.  

Leermodule

Beoordelen
een vak apart
Hier leer je alles over: 
  • De eisen die gesteld worden aan (praktijk) opdrachten
  • De eisen die gesteld worden aan de beoordeling
  • De valkuilen tijdens het beoordelingsproces
  • De opbouw van een beoordelingsgesprek
Wat is beoordelen en wat heb je nodig om een goede beoordeling te maken? Welke vormen van beoordelen kun je inzetten in de praktijk? Welke opdrachten zijn er? Is beoordelen in de praktijk anders dan beoordelen tijdens een examen? En hoe bespreek je de beoordeling, zonder dat de ander in snikken uitbarst? Stuk voor stuk interessante vragen voor een praktijkopleider. Een goede beoordeling valt of staat met de kwaliteit van de opdracht en de omstandigheden ter plaatse. Verder is het erg belangrijk om leerlingen en stagiaires vooraf goed op de hoogte te stellen van het belang van een bepaalde beoordeling. Hoe je dit precies kunt aanpakken, leer je in deze module. Veel succes!