Hieronder staan 5 termen uit de theorie over communicatie. Welke voorbeeld hoort bij welke term?
Intern overleg oefenen
Oefening 1
- samenvattenHand
- geslotenHand
- luisterenHand
- open vraagHand
- ruisHand
Goed gedaan!
Helaas. Probeer het nog een keer.
Oefening 2
De vraag: ‘Welke vaardigheden wil je nog ontwikkelen? Wil je werken aan je verkoopvaardigheden of aan je leidinggevende vaardigheden’ is een mooi voorbeeld van een open vraag.
Klopt, dat is niet waar.
Het eerste deel van de vraag zou je inderdaad een open vraag kunnen noemen. Maar doordat de vragensteller zelf met twee keuzemogelijkheden komt, maakt hij er toch een gesloten vraag van. Zonde, want je stuurt de ander toch een bepaalde kant op. Misschien heeft hij of zij wel heel andere ambities.
Helaas, dat is niet waar.
Het eerste deel van de vraag zou je inderdaad een open vraag kunnen noemen. Maar doordat de vragensteller zelf met twee keuzemogelijkheden komt, maakt hij er toch een gesloten vraag van. Zonde, want je stuurt de ander toch een bepaalde kant op. Misschien heeft hij of zij wel heel andere ambities.
Oefening 3
Een team heeft onvoldoende gescoord bij de audit. Met name op het onderdeel hygiëne waren er veel op- en aanmerkingen. Welk antwoord is het effectiefst?
Goed zo! Dit is iets wat het hele team aangaat. Daarom moet je met iedereen van dit team om de tafel gaan zitten om (samen!) te kijken waar het mis gaat en verbeteracties op te stellen. Een van de verbeteracties kan zijn om iemand van Kwaliteit uit te nodigen, of de werkinstructies af te stoffen.
Helaas! Het zit zo: Dit is iets wat het hele team aangaat, daarom moet je met iedereen van dit team om de tafel gaan zitten om (samen!) te kijken waar het mis gaat en verbeteracties op te stellen. Een van de verbeteracties kan zijn om iemand van Kwaliteit uit te nodigen, of de werkinstructies af te stoffen, maar dat is niet de eerste stap die je moet nemen.
Oefening 4
Een werkinstructie is hetzelfde als een procedure.
Klopt, dat is niet waar.
Er is wel degelijk een verschil. Het onderscheid is soms lastig omdat ze in elkaar overlopen, maar een procedure bestaat uit een aantal instructies die op een bepaalde volgorde moeten worden uitgevoerd. De details van deze instructie zijn dan uitgewerkt in een werkinstructie.
Helaas, dat is niet waar.
Er is wel degelijk een verschil. Het onderscheid is soms lastig omdat ze in elkaar overlopen, maar een procedure bestaat uit een aantal instructies die op een bepaalde volgorde moeten worden uitgevoerd. De details van deze instructie zijn dan uitgewerkt in een werkinstructie.
Oefening 5
Meriam werkt in een team met veel enthousiaste collega’s. Iedereen denkt actief mee en ze zijn mondig genoeg om tijdens het werkoverleg een actieve bijdrage te leveren. En dat leidt nog wel eens tot chaos. Meriam mag volgende week het overleg voorzitten. Wat moet ze zeker niet doen?
Goed zo! Open vragen zijn een heel goed middel om mensen te laten praten. Maar Meriam moet een agenda volgen en heeft beperkt tijd. Ze moet daarom zuinig zijn met het stellen van open vragen aan deze groep omdat iedereen dan begint te roepen. Chaos dus. Een tip is om je open vraag heel gericht aan een persoon te stellen: ‘Mohammed, hoe denk jij dat we dit moeten oplossen?’ Als het goed is, zal alleen Mohammed antwoorden. Als ze daarnaast ook de agenda volgt, de tijd in de gaten houdt en regelmatig samenvat, dan wordt het een gestructureerde en effectieve vergadering!
Helaas! Het zit zo: Open vragen zijn een heel goed middel om mensen te laten praten. Maar Meriam moet een agenda volgen en heeft beperkt tijd. Ze moet daarom zuinig zijn met het stellen van open vragen aan deze groep omdat iedereen dan begint te roepen. Chaos dus. Een tip is om je open vraag heel gericht aan een persoon te stellen: ‘Mohammed, hoe denk jij dat we dit moeten oplossen?’ Als het goed is, zal alleen Mohammed antwoorden. Als ze daarnaast ook de agenda volgt, de tijd in de gaten houdt en regelmatig samenvat, dan wordt het een gestructureerd en effectieve vergadering!
Oefening 6
Hieronder staat een aantal kenmerken die bij een bepaalde vorm van intern overleg horen. Bij elke vorm horen twee kenmerken. Sleep de kenmerken naar de juiste vorm.
- Actielijst voor het hele team; bespreken van arbeidsomstandighedenHand
- De leidinggevende is het meest aan het woord; gaat over het verledenHand
- Tweezijdig gesprek; bespreken van verleden, heden en toekomstHand
Goed gedaan!
Helaas. Probeer het nog een keer.
Oefening 7
Samenvatten is een manier van verbale communicatie om te laten zien dat je geluisterd hebt.
Klopt, dat is waar.
Wanneer je het verhaal van een ander samenvatten dan is dat inderdaad ‘bewijs’ van het feit dat je geluisterd hebt. En omdat je hier woorden voor gebruikt, spreken we van verbale communicatie. Je kunt overigens ook non-verbaal laten zien dat je luistert: oogcontact maken, geïnteresseerd kijken, je een beetje naar de ander toebuigen.
Helaas, dat is waar.
Wanneer je het verhaal van een ander samenvatten dan is dat inderdaad ‘bewijs’ van het feit dat je geluisterd hebt. En omdat je hier woorden voor gebruikt, spreken we van verbale communicatie. Je kunt overigens ook non-verbaal laten zien dat je luistert: oogcontact maken, geïnteresseerd kijken, je een beetje naar de ander toebuigen.